Skip to content

Idag flög jag fram

2 juni, 2011

den där vilodagen gjorde mig gott.

började rätt sent, den där familjen var svår att slita sig från.
fick tips om fin cykelväg ner till urshult via jät.
jät hade två kyrkor, den äldre från 1100-talet.
urshult hade två pizzerior och ett hotell. hotellägarna, ett par från lund
som avrundar karriären i ett lugnare tempo.
jag samtalade med mannen. här borde du bo i natt, sa han, om du är poet.
här har vi haft många kändisar, fortsatte han
och sen rabbla han upp dom. jag minns bara Evert Taube.
jag måste göra ytterligare 4 mil, förklarade jag, annars får jag långt imorgon
till höör. men jag kommer tillbaka, nästa gång i bil.
det tyckte han var kul och jag var varmt välkommen.

dryga 4 milen senare längs väg 119 är jag framme i den lilla staden lönsboda
i osby kommun, i skåne!!! äntligen, fan va småland är stort,
jag är ju ännu inte ute ur landet men skåne är skåne och inte småland.
en mor och dotter kommer ut från ica, jag frågar dom om här finns ett vandrarhem
och får vägbeskrivning. dom tyckte jag var trevlig, jag tyckte dom var trevliga,
jag går in på ica. en hel hylla med olika fruktdrycker, alla från hjärtat av österlen.
på precis alla förpackningar stod det Från hjärtat av Österlen.
jag köpte en med mango/äppel-smak och fem powerbars, bra å ha till senare.
när jag är på väg ut möts jag av tre tjejer i den övre tonåren, lite nyfikna i blicken.
trevlig stad det här, tänker jag.
väl framme vid vandrarhemmet hittar jag ett nummer på receptionsdörren som jag slår.
– hej mitt namn är daniel och jag undrar om ni har nåt rum ledigt.
– ja, hur många är ni.
– det är bara jag, jag är själv.
– ja när har du tänkt dig.
– för ikväll.
– nej du, det är fullt.
– jaha? jag ser mig omkring, det är släckt i alla stugor och rum och klockan är innan åtta.
– ja förstår du det är fullt.
– okey, finns det nånstans jag kan slå upp mitt tält.
– nej, det får du göra nån annan stans.
– okey, men vet du nån annan som kan hjälpa mig.
– nej jag känner ingen annan, ingen som jag vet.

suck. jag får trampa vidare och upp med tältet, tänker jag.
knappt hinner jag lirka ner telefonen i väskan förrän en snubbe ropar
från andra sidan vägen och undrar om jag fick tag på nån.
jag går mot honom, vi börjar snacka.
han undrar hur långt jag har cyklat. han cyklar själv och är skidinstruktör under vinterhalvåret. han heter bobo. as skön.
han tycker som jag att det inte låter rimligt att det inte skulle finnas lediga rum.
han föreslår att han går upp till henne och plingar på. hon bor 20 m från vandrarhemmet.

det visade sig att det fanns rum. när hon visar mig rummet får jag oxå ur henne att jag är hennes enda gäst. men i övrigt kommenteras inte det faktum att här var alldeles fullbokat för tre minuter sen.

jag blir för trött. det är helt okey att vara rasist. alla måste inte älska alla, det är okey.
så opraktiskt bara. jag behöver ett rum och jag har pengar att betala.
hon hyr ut rum och vill hellre att dom hyrs ut än att dom står tomma antar jag. det är skitenkelt ju. jag ska inte göra nåt som man inte får. jag ska bara stanna i 12 timmar.
och hon blåste mig på tio kronor. lakan å sånt sa hon kosta 60, efter jag hade betalt och hon gått sin väg, såg jag en lapp som satt fasttejpad på skåpsdörren där det stod att sängkläder och handduk kostade 50 kronor.

jag tog en dusch. lite kvällsfika. det är väl lika bra att man då och då påminns. det kan ju inte gå hur fort som helst allting.

WP_000040

From → Resan

15 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Det är sant att alla inte kan älska alla, det är okay. Men det är inte okey att vara rasist. Så.
    Fast alla man möter kan ju inte heller vara fullkomligt underbara. Verkligheten, liksom.
    Skåne är vackert. Som att cykla genom en trädgård. Litet och bra är det också, snart har du lämnat Sverige.
    *vink, vink*
    Vi är med dej hela vägen.

  2. ana diaz permalink

    Hej Daniel,

    jag har mamma på besök, har precis visat henne lite musik (AB) och fina saker på nätet och nu är vi här och läser om din strapats. Mamma säger att vi kan skicka bajs till det där stället där det inte fanns lediga rum. Hon säger att kan dom inte skilja på bajs och guld ska vi lära dom. Vi kan skriva i brevet ”Ni hade guld på besök, här kommer bajset”, säger hon.

    Vi vill vinka till dig, heja på dig. Vi önskar dig vackra vägar, vyer och ord.

    Stor kram.
    ana

    • daniel permalink

      stor kram tillbaka. till dig och din mamma. en person som inte kan skilja på guld å bajs ska man inte bry sig om att presentera varken guld eller bajs för. men jag tackar för omtanken. jag blir skitglad. hälsa din mamma det. och kan du inte maila, eller fajsboka ditt nummer. jag har inte det på min nya mobilix. så kan vi snacka arga barn och sånt. kramar daniel

  3. Stanley Arvidsson permalink

    Det där med en vilodag och dubbel potsion kålpudding verkar ha gjort susen!
    Skåne är skåne,blir nog bättre när du kommer över sundet.Undrar vilken väg
    du tar,Danmark först eller Tyskland direkt?MvH.Stanley.

  4. afram permalink

    Vilken väg ska du ta ut ur landet o vidare ?

  5. Michelin permalink

    Cykla igenom Skåne fort. Run Daniel Run!

    • daniel permalink

      det skulle höra hur hon pratade med mig, som till ett barn. högt och övertydligt. sen drog hon ett askasst skämt och skrattade själv åt det och kolla mig hela tiden i ögonen för att säkerställa att jag fatta, inte skämtet utan att hon skämta. fett roligt egentligen. pucko!!

      • Stanley Arvidsson permalink

        Håller med Michelin,ta dej över sundet så fort du kan.Som sagt Skåne är Skåne!!!Hälsningar Stanley.

  6. Michelin permalink

    Pucko! Fattar hon inte hur världen fungerar nu för tiden? Hennes rasism har förevigats på nätet. Alla vet nu!

  7. Michelin permalink

    Vad synd att det inte går att likea här. Då hade jag likeat din kommentar Stanley.

    • Stanley Arvidsson permalink

      Tycker jag också,men det går på Facebook!

  8. Alberto Pinton permalink

    Daniel! kvinnan/tanten/bruden, vilken ålder hon nu var, är inte värd din vistelse. det vet hon bara inte om. no worries. den extra tian hon trixade med talar sitt tydliga språk. vila, duscha, gör det du ska göra, sen iväg igen, hon är där med sina tomma rum. du på väg mot nya möten.. you feel me? kram

  9. Sofie permalink

    Bedrövligt. Man skäms! Heja Daniel. Det är ändå roligt att följa din väg genom Sverige.

  10. Pierre permalink

    du borde ha bajsat på golvet innan du drog, gått ner på hennes nivå!

Kommentera

