Skip to content

Hälsenan torr som ett gummiband man glömt i solen

3 juni, 2011

ingen sa till mig cykla så fort du kan, ta i så du spricker.
jag sa till mig själv, innan jag åkte: ta det lugnt, det här
är en upplevelseresa, den handlar om poesi och inte i första hand
om cykling.

visst. allt fint så långt. men när jag satte mig på sadeln
blev allt annorlunda. då kom han fram,
han som alltid vill göra allting så bra, så fort, så starkt som möjligt.
han som cyklade till nyköping första dan. puckot som bara ville testa.
och så nästa dag igen, testa.
och dagen därpå igen. jag ska bara testa och se hur kroppen håller.

nu sitter jag i skåne, det är en liten seger. han den ivrige ville ta mig hit.
och småland är så stort. det tog aldrig slut kändes det som.
jag var lättövertygad. han sa bara: småland är stort, nu får du trampa.
visst visst, sa jag.

sen sa han: nu är du i skåne, snart är du ute ur landet, det är bara
att trampa. visst visst, sa jag.

jag kände det först i knät, det vänstra. knän har man alltid problem med,
tänkte jag. det är inget man uppehåller sig vid.
sen kom det en liten dragning i vaden, ganska högt upp. en konstig smärta.
det visste jag inte vad det var och uppehöll mig inte.
sen igår trampade jag 102 km, skötte kosten och hade krafter.
låga växlar och smart trampande.

pang. det var försent. jag blir så rädd. av allting jag hållit på med i fysisk väg,
peppar peppar, har aldrig nånting gått av på mig. torkat, stumnat och haft sig.
nu vickar jag på foten och det kommer ett ljud.

vilar idag. frågan är hur det är imorgon. kör kanske en kortare sträcka, det med cykling, det med livet. man måste testa för å veta. vissa saker vet man redan
utan att testa, men man testar ändå. för å vara på den säkra sidan. för å kunna
säga: jo men jag testade, det blev inget bra.

From → Poesi

4 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Nämen å Daniel! Nu tycker jag synd om dej. Hitta några underbara människor att vila hos.
    Omsorg, omsorg, kärlek, kärlek, helande tankar och en kraftfull uppmaning till hälsenan att återfukta sig och inte klicka när du rör på foten kommer här genom cyberspace.
    Med och utan klickande hälsenor är du bäst.

  2. Deeped permalink

    Ta det lugnt Daniel. Liniment, stretch och tigerbalsam. Vi är med dig hela vägen.

  3. Kurt Bergström permalink

    Hej Daniel, det är jag som är Linus farfar. Vi träffades bara i 10 minuter, men jag fick ett väldigt gott intryck av dej – du är en mycket intressant människa, och jag följer med stort intresse din resa och olika upplevelser. Häftig mamma du har med kreativa förslag (guld/bajs)! Lycka till med hälsenan…/Kurt

  4. Stanley Arvidsson permalink

    Hej Daniel!Hoppas det inte är alltför illa med senan.Den kan ju vara lite
    överansträngd så trampa inte på i vanligt tempo utan ta det lite lugnare.
    Hälsningar.Stanley.

Kommentera

