Skip to content

Jag ska kalla det lagom fort och inte sakta

4 juni, 2011

oxå idag, med krånglig hälsena å allt,
hade jag svårt att hålla nere tempot.
så fort jag tänkte på nåt annat
började jag önska att det gick fortare,
växlade upp och trampade hårdare.

åkte mellan hörby och lund
via vartenda samhälle där emellan,
tog en glass efter två mil, njöt
av vädret.
fan vad det finns ställen alltså!!

och aldrig har jag sett ett så platt landskap,
en sträcka
knappa två milen från lund och säkert sex
kilometer fram,
hade jag raksträcka hela vägen
med bara en halv böj halvvägs.

sen kom jag på hur jag kunde tänka
för att inte förivra mig och ta i
för mycket,
jag tänkte att jag hade sällskap.
jag tänkte att det var en hon.
jag tänkte att hon var av den snälla typen,
den som inte låter sig imponeras av killar
som cyklar fort.
sen tänkte jag att hon var söt oxå,
då tänkte jag: inte vill jag hålla på
å cykla fort med så trevligt sällskap.

ibland blev det tyst, då tänkte jag att vi två
inte var såna som blev obekväma av oss
så fort det blir tyst.
vi hade bara inte så mycket att säga.
vädret var ju fint, så det blev vi klara med
ganska snart.

sen frågade hon lite försiktigt
varför jag gör den här resan
och undrade om jag ville ha sällskap hela vägen.
då såg jag lite tveksam ut
men på ett busigt sätt.
det är bäst jag åker själv, sa jag.

From → Poesi

9 kommentarer
  1. haha..jag tror hon var jag, jag cyklar ju en hel del o impas inte så lätt av coola killar i hjälm..

    • daniel permalink

      du är med mig. men vi måste få en chans att lära oss. sluta tävla och ta det lugnt. det är inte så lätt ska jag säga.

      • nej vi ska inte tävla, det är inte det, mer titta på dom döda djuren längs vägkanten, på bildelarna, på skyltarna, på ord som blodomlopp och smak (av salt på överläppen) sen finns det en hel del vi ska hålla tyst om…

  2. Alberto permalink

    kram min vän.

  3. Ami S permalink

    Hon är ett bra sällskap. Kanske skulle hon få följa med hela vägen? Om du vill cykla fort och cyklar ifrån henne så kommer hon ju ändå ikapp när som helst.
    ”fan va det finns ställen alltså!” Klockren!
    Fortsätt cykla lagom fort. Vi tänker på dej hela tiden.

  4. Stanley Arvidsson permalink

    Hej Daniel!Håller med Ami,vill du cyckla ensam i lagom fart så gör det annars
    trampa på.Hoppas senan känns bättre idag.Skåne är platt, inte många uppförs-
    backar där inte som här i Bohuslän!Hälsningar Stanley.

  5. Maria Nilsson permalink

    Hej Daniel!
    Vilken resa du gör, en fantastisk upplevelse!
    Hoppas du finner det du söker och att inspirationen flödar :)
    Ska bli roligt att följa din resa här!
    /Maria

  6. Giannella Coghlan permalink

    Låter som ett vettigt sällskap Daniel. Du kanske träffar henne på vägen ner, eller kanske kommer på vem det är om några mil. Lycka till och sköt om dig!
    Kram /Nella

  7. Erik permalink

    Vilken fin liten text.
    Kram på dig och lycka till. Snart kommer Danmark :-)

Kommentera

