Skip to content

Upplevelser, gamla och nya

17 juni, 2011

var hos frisören igår
nära Möllan,
det Malmöpatrioter pratar om
som den integrerade stadsdelen,
där man kan gå efter ett på natten
och köpa trettio ägg för trettio kronor
och olivtvål för nio.
där jag satt och väntade på min tur,
kom en superblond tjej in och frågade
om dom hade extensions.
frisören uppfattade inte frågan.
alltså löshår, förtydligande
lite stammande nästan,
vi var inga blondiner där inne.
han uppfattade löshår
som laser
och svarade: ja, vi har laser.
hon uppfattade laser
som löshår.
hon som sköter hand om det där är inte inne
just nu, förklarade frisören
och gav henne ett kort.
roligt, dom tror dom pratar om samma sak,
ena menar att få mer hår
andra att få mindre.

så blev det min tur.
jag tänkte att jag skulle göra det enkelt
för den som skulle klippa mig
och föreslog maskin på sidan och bak, 13 mm.
det tyckte han var för långt:
13 mm. utbrast han och klippte kortare.
jag var noga med att förklara
att jag inte ville ha en synlig kant
halvvägs upp på skallen,
då såg han förolämpat på mig och sa:
jag vet!! oroa dig inte!
han gick igenom håret med en uttunningssax,
sen spenderade han 10 min till att föna håret
till en frisyr jag aldrig mer kommer ordna med.
han låg så nära med fönen
att jag trodde jag skulle brinna upp.
viktigast var rakkniven, den använde han ambitiöst
och såg till att alla kanter blev raka,
runt öronen och så att polisongerna blev smalare.
så nu idag har jag försett mig med hårprodukter
för å slippa se ut som en boll i skallen,
det kan ju hända, tänker jag, att jag kommer ha
civila dagar
också längre fram.

nu ligger jag i bäddsoffan och skriver det här,
bredvid mig ligger en katt.
den sover.
jag kollade länge på den.
jag försökte tajma min andning med hans
men vi har olika stora lungor.
jag tänkte att han var min vän,
jag har aldrig tänkt så om ett djur innan.
den låg så fint, det såg så bekvämt ut.
sen blev den störd, eller den vaknade till,
gäspade och såg sin chans, kröp upp hos mig
och visade hur den ville bli klappad.
den gjorde ljud, trevlighetsljud.
sen kom den hela tiden närmre,
jag var barbröstad med täcket som enda skydd,
ett tag var den nära att sätta klorna i halsen på mig.
jag försökte sköta det proffsigt
men den hade ingen förståelse för min ovana.
jag klappade den på skallen så som den ville
men det var nånting som jag inte gjorde rätt.
nu ska jag ställa ifrån mig datorn
och gå spotta ut snuset.
då kommer han kanske vakna igen.
han heter Monsy.

From → Poesi

6 kommentarer
  1. Stanley Arvidsson permalink

    Hej Daniel!Jag sitter här och skrattar så jag får kramp i magen!!!Det där med frisörer är ett släkte för sig!Har tyvärr upplevt ungefär samma sak en gång,fick gå med mössa flera veckor.Min katt heter Zippo och vill sällan gosa.Underliga,mystiska individer som går sina egna vägar.Raka motsatsen till oss människor.Gör si gör så.Okej?Skrattar fortfarande,underbar upplevelse du fick vara med om.Kiknar av skratt av bara tanken.Ha det i din soffa.

  2. Lena M permalink

    Godmorgon Daniel!

    Tack för en fin start på dagen! Ser hela frisörshistorien framför mig, underbart!
    Och katten, så fin

    kram och ha det bra!

  3. Elin permalink

    Fint skrivet hela vägen! Jag ser allt framför mig och iakttagelserna är mitt i prick :)

  4. Michelin permalink

    Å herre Gud! Frisörer är verkligen ett släkte för sig. (Alla förutom Simon förstås).

  5. daniel permalink

    jag är glad för att ni är med mig!!!!!!!! och tackar för det. jag är glad för att jag med den här bloggen har hittat tillbaka till det jag en gång trodde så starkt på, att poesi finns överallt att hämta, att poesi oxå går att skicka vidare…överallt. det ser jag nu, att den här dikten handlar om språk, olika typer av språk, hos frisören i ett missförstånd, i en ovilja, med katten i en oförmåga. jag är glad för den här resan. och hälsenan har jag mycket att tacka för, jag menar kroppen och hur den pratar med en. hur man kan vägra lyssna och ibland få på käften. det är oxå språk.

  6. daniéla permalink

    Tack för dina ord, dom får mig att småle. Lycka till med resan, tänker på dig. hela dagen, varje dag! x

Kommentera

