Skip to content

Nya Daniel

20 juni, 2011

idag cyklade jag för andra dagen efter vilan,
igår tog jag det lugnt, Falsterbo-Köge på låga växlar.
tog tåget över bron, köpte två biljetter:
en vuxenbiljett till mig själv
och en barnbiljett till cykeln. det tyckte jag var fint.
jag skrev en dikt om det. och om ensamheten, om hur jag borde ge den
ett smeknamn
eller flera, så dom kunde berätta olika versioner av samma historia.
det var en gång en poet som satte sig på sin cykel, kunde dom börja
men sedan dra åt olika håll. det tyckte jag var fint.

idag hade jag motvind, efter knappa två mil fick jag syn på
vad som såg ut att vara en annan långfärdscyklist
eftersom han hade packning på cykeln.
jag cyklar ikapp honom, tänkte jag, då får jag mig en pratstund
och så kan jag ta rygg på honom
och minska luftmotståndet. det var lättare sagt än gjort.
jag fick ta i lite, det skulle jag ju inte. men det var det värt, tänkte jag,
jag befann mig i en skarv på dom utklippta sidorna ur kartboken som
jag hade att tillgå och var osäker på min position.

till slut kom jag ikapp. 21 åriga Rune
som cyklat från södra Danmark till nordligaste Norden
och tillbaks igen. på 21 dagar!! vilken kille.
han var en halv dags färd hemifrån och familjen väntade honom
till middagen. det såg han fram emot.
men vilka lår och helylle. och vilka snitt i avverkade kilometer per dag
han måste ha gjort. det gjorde mig nyfiken så jag frågade.
minst 200 kilometer om dan, sa han. shit, tänkte jag.
en dag cyklade jag 300, fortsatte han.
vad har du hållit på med för sporter, undrade jag. inga, svarade Rune.
jo, lite vindsurfing, la han till.

jag tog rygg på Rune och höll jämn takt, det orkade jag
i lite mer än två mil. jag cyklade i joggingskor, cykelskorna
och hur dom är inställda i förhållande till pedalerna,
ger mig smärtor högt upp på vänster vad. samma ställe
som där jag först fick problem. det kände jag igår. jag kände efter idag
men där hade jag inga problem. inte heller i vänster hälsena,
den som uppehöll mig i Skåne i två veckor.
däremot började höger hälsena krångla, den vill också sjunga ut
sin klagosång. den vill också vara med i matchen!!
jag kände smärtan men ignorerade den. en mil. det var gamla Daniel.
nya Daniel lyssnar till sin kropp. vi kom till ett vägskäl. det var samma smärta
som förra gången, så jag kände igen den.
han stannade för att visa på kartan var vi var. jag lekte med tanken
att trycka på vidare ett par mil. vi ska rakt fram, sa han.
men det där är gamla Daniel. nya Daniel lyssnar till sin kropp.
jag såg en skylt till vänster där det stod Prästö, 5 km.
jag förklarade för Rune hur det stod till med gamla och nya Daniel.
han fattade. vi skildes åt som vänner. han var reko. och vilka lår,
jag kan inte släppa det.

väl framme i Prästö cyklade jag runt i staden,
valde med omsorg mellan hamburger- och pizza-haken. lokaliserade campingen.
slängde i mig maten. övervägde om jag skulle bli kvar här eller fortsätta.
då var klockan runt fyra. satte mig på sadeln och började cykla
tillbaks samma väg som jag kom. aj aj, inge bra.
nej då så, tänkte nya Daniel. åkte mot campingen och hyrde en tältplats.
slog upp tältet, stretchade hälsenan, tog en dusch och bryggde
en kopp kaffe. tog fram trumpeten och spelade en sväng.
jag gillar nya Daniel. en tant på en solstol utanför sin husvagn
vinkade åt honom. hej hej, svarade han.

WP_000079

From → Poesi

10 kommentarer
  1. Stefan permalink

    Hej (nya) Daniel!

    Du gjorde rätt som lyssnade till kroppen. Det finns tillfällen då ”När det gör som mest ont utvecklas man som mest” inte håller.
    Ska bli mycket spännande att följa din resa, inte enbart för att jag är grymt avundsjuk på att du gör slag i saken och vågar ge dig iväg.

  2. Fadi permalink

    Ahla på den nya Daniel (jag gillar dock både den nye samt den gamle Daniel)!
    All lycka!
    /Fadi

    • daniel permalink

      ahla på fadi, bästa fadi. det finns bara en. inte ny inte gammal. bara en fadi, alltid samma. saknar dig jätte mycket. men du, tror inte att jag kommer ha en massa roliga saker att berätta när jag kommer hem. jag tror jag bara vill sitta med dig och dricka te då och prata om sånt vi brukar prata om, alltså inget om resan. jalla, ses snart. kramar i massor

  3. Ami S permalink

    Jag gillar också nya Daniel. Han kan kanske ta sig hela vägen, även om inte målet är målet utan vägen är målet för nya Daniel. Gamla Daniel kanske skulle fastna i två veckor var femte dag med nån ny utsliten oundgänglig kroppsdel.
    Jag gillar gamla Daniel också. Båda är bra, fast kanske på lite olika saker. Kanske vi kommer att träffa fler Daniel längs resan. Kanske du, Daniel, kommer att träffa fler Daniel. Det blir en spännande resa.

  4. Ulla Martel permalink

    Kul att du är på väg igen:-) Lyssna till den nya Daniel, så går det säkert vägen:-)Sköt om dig!!! Kram!!

  5. Tobias S permalink

    Jag gillar samspelet mellan de två Daniel som just nu dykt upp på resan. Du får dock akta så att den nya Daniel inte får för sig att stanna på alla fina ”förfrisknings” pubar som finns i Danmark ;-)

    • daniel permalink

      det kommer många daniel, idag dök en ny daniel upp. en tantdaniel som reagerar på smärta långt innan den går att känna oj oj oj aj aj, nej nej, inte kan jag. han e skitkul den daniel, han saktar ner för att det går för fort, det har ingen daniel jag känt gjort, slutat trampa i nerförsbackar. kolla in texten Puttgarden har ingen bankomat. tjingeling

  6. Tove permalink

    Hejja nya Daniel, du är bäst!

  7. Det er dejligt at være hjemme igen! Jeg kom hjem kl. 4 i går. Jeg tror også det er bedere for dig at tage det med ro. Så kan du også få tid til at skrive noget mere. Du skriver godt. Hav en rigtg bra tur videre!

    • daniel permalink

      heeej rune. det var ett sant nöje att åka bakom dig den korta biten. vila nu du ditt mirakel till fys-under. jag är väldigt imponerad av din prestation. jag ursäktar mig lite och säger att min resa är lite annorlunda, jag ska ju skriva och får inte köra sönder mina känsliga poesitentakler. ha det bäst

Kommentera

