Skip to content

Vordingborg

21 juni, 2011

liksom ett ord kan ha olika smaker
kan en kropp vilja olika saker.
cykeln är också en kropp.

jag går runt i staden,
jag kan inte avgöra om den en gång varit
en fiskestad.
människor är i regel enkelt klädda,
ungdomarna ser ut som vi gjorde
på 90-talet
när 2-pac var stor.
och så finns här en borg
och en gammal mur, delar av den bevarad.
alltsammans högt beläget, jag föreställer mig
den gamla fästningen som den en gång varit,
tjusig som en dam
ser den ner mot hamnen, lite så från sidan.

vikingarna kan ha lagt till här,
hamnen ser sådär naturlig ut.
fyra ungdomar har satt sig på muren
med lite att dricka.
en kommunanställd går omkring
och samlar skräp, han passerar mig
och jag tänker att jag kunde stoppa honom
för att fråga.
han hälsar på mig. hej, säger jag.
han har annat att göra, tänker jag
dessutom förstår jag ju inte språket
särskilt bra.
det är kul att gissa.

i en av Göran Palms diktsamlingar
från 80-talet
inleder han med en dikt om staden,
den handlar om hur olika husen är
höga och korta, fula och snygga
och att det är det som gör staden.
jag tänker att han menar orden, dikterna.
det är i sådana fall en poetik
jag applåderar.

invid kyrkan har man låtit staden minnas
den kung
som enligt inskriptionerna
kommit med freden,
hans valspråk ska ha varit:
folkets kärlek, min styrka.
jag tänker att jag kommer med dikter.

syrran ringer på mobilen, morsan är där. dom har tjafsat
därför att morsan går omkring och städar hela tiden.
syrran berättar att moster från Syrien har ringt,
när hon frågade efter mig svarade morsan bara: han cyklar
och sen berättade morsan inget mer.
vadå, tävlar han hade moster frågat. ja, svarade mamma.

vi lägger på och jag skrattar i tio minuter,
jag kan inte sluta.
vad fin hon är mamma
som inte vet vad hon ska göra av sin oro
och inte vill oroa andra.

WP_000080  WP_000081

WP_000085  WP_000082

WP_000087  WP_000089

WP_000086  WP_000093

From → Poesi

5 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Vordingsborg. Kollar på en karta – en pytteliten prick fast inte för dom som bor där. Snart Tyskland. Trevlig midsommar, Daniel.

  2. daniel permalink

    just det fan, midsommar. då fick jag nåt att tänka på. ha det fint ami.

  3. Michelin permalink

    Han cyklar! Hahahahahah! Det var så roligt, jag skrattade oxå länge efter vi hade lagt på. Puss min älskling!

  4. Du skulle have banket på døren til Borgcentret nu du alligevel var her, så havde jeg kunnet fortælle dig, at Vordingborg ikke er vokset op som fiskerby. Borgen går tilbage til 1100-tallet og har haft en central placering i en stor del af middelalderen. Den blev udbygget i 1360´erne af Valdemar Atterdag (1340-1375) for en løsesum efter en belejring af Helsingborg i 1362, hvor Vald. tog tyske krigsfanger. Det var umiddelbart efter at han havde nedslagtet halvdelen af den mandlige befolkning på Gotland, i øvrigt for 650 år siden i år. Så selvom du allerede havde cyklet langt, var du tæt på dit eget lands historie her i Vordingborg. Det er da tankevækkende.
    Rigtig god rejse fortsat og tak for digtet om Vordingborg.

    • daniel permalink

      hej dorthe. det hade jag gärna gjort, knackat på hos dig och fått mig en historielektion. men visst är det roligt att jag tänkte fiskeby, det är hur skallen fungerar som är kul. då är det förmodligen så att jag har ett minne av en annan stad som jag varit i som nån berättat varit en fiskeby från början. sen gick jag omkring i vordigborg och tyckte att husen låg lite likadant, sådär med höjdskillnadet och lite så smått och fint. så tänkte jag fiskestad. det är ju roligt!!! ses nästa gång jag kommer till er fina stad :)

Kommentera

