Skip to content

Puttgarden har ingen bankomat

23 juni, 2011

jag har sänkt sadeln
och jag har lärt mig cykla sakta.
det är som att lära sig cykla på nytt.

jag gjorde en bokning i förväg
på ett pensionat i Puttgarden
för att slippa cykla runt
efter jag klivit av färjan.
jag var rädd, så rädd
om min stackars hälsena.
den har gjort ont hela dagen idag,
kanske särskilt som jag oroat mig så.

Burg ligger 6 km bort,
det blir 12 km fram och tillbaka.
dessa upplevt onödiga kilometer
var det som till slut gjorde det.

i början är det
det tråkigaste som finns,
jag sitter hellre med deklarationen
än att cykla i den här farten, kan man tänka.
förut hade jag ständig koll på farthållaren,
jag hade ett snitt jag inte ville gå under.
nu kollar jag på den
bara om det känns som att det går för fort,
oj oj, 26 km i timmen, nu får jag sänka farten,
tänker jag då.
i nedförsbackar växlar jag inte upp,
då slutar jag trampa,
låter gravitationen betala tillbaka
lite av det den är skyldig mig.

Burg är en riktig stad,
Puttgarden är mer som en förort.
det är helt perfekt att jag bor här.
jag bor med fönster mot innergården,
jag får lyssna ordentligt
om jag ska höra en bil passera.

sedan stretchade jag i säkert 25 min
och njöt av alla 25,
det har jag heller aldrig gjort förut.
det där jag skrev om
om barnbiljett till cykeln
till tåget över bron,
att jag tyckte det var så fint,
att cykeln är min att ta hand om.
det är ju mig jag ska ta hand om!!
cyklar finns det fler utav,
vem fan bryr sig om cykeln.
det är ju jag som inte får gå sönder.
jag säger det här
om och om igen
och hör nu hur jag låter,
som när någon jag tycker om
talar nedlåtande om sig själv
och jag blir upprörd och ber dom sluta.

From → Poesi

4 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Just det. Det är du som inte får gå sönder.

  2. Pierre permalink

    Jag har världens bästa bror!

    • daniel permalink

      nej, jag har världens finaste bror!!!!!! :) :) :)

  3. fortsatt lycka till på din färd.

Kommentera

