Skip to content

Oldenburg in Holstein

24 juni, 2011

det finns två Oldenburg
inte så långt ifrån varandra,
jag befinner mig i den nordligare
av dom två. den mindre,
antar jag.
småstäder här är levande på ett annat sätt.
var och köpte en kartbok i bokhandeln,
den var välsorterad, tänkte sitta och planera
min rutt nu efter det här.

jag kom till staden, på torget var det en orkester
som spela, framför dom ett gäng tjejer i uniform
som genomförde någon slags marschdans
och en på vardera sida om bandet
som höll i norska flaggor.
dom kanske är på turné genom Europa, tänkte jag.
samma som jag.
cyklade runt och hittade ett rum för natten,
vilade lite, bytte om till civil klädsel,
arbetade mig ner mot stan igen för en bit mat,
hittade en grek som såg lovande ut:
Akropolis seit 1981.
hittade i skyltfönstret till en affär som säljer
skydd och stöd för leder och rygg,
en slags strumpa
som skulle varit perfekt för mina hälsenor.
dom hade stängt för dagen och öppnar inte igen
förrän 13.30 imorgon lördag, då är jag redan iväg.
men helt high tech prylar var det, allt såg bra ut.
jag hoppas det går att köpa i en annan tysk stad.

restaurangen drivs av två bröder,
den ene i min ålder,
den andre i min brors.
jag vet inte vad det var jag gjorde.
förutom den mat och dricka jag beställde
kom han in med en tvåa ouzo
och en ordentlig sallad
som förrätt.
och så har jag ju Elionita
och hennes son Linus i Växjö.
paret Tibblin i Eksjö. Christoph i Falsterbo
och Monsy.
Främlingar som blivit som familj.

det är nånting, jag har fem år på mig, sen vill jag ha
ett svar.

WP_000099

WP_000101

From → Resan

8 kommentarer
  1. Alberto permalink

    the English term charisma is from the Greek χαρισμα, which means ”favor given” or ”gift of grace.”
    (wikipedia)

    det är nåt jag vill utveckla (om det nu går..)

    kram min vän

    • Alberto permalink

      alltså det är mitt svar till din sista mening.

      kram igen

      • daniel permalink

        taaack alberto, det är fina ord. och du är rätt vetenskapligt underbyggd i dina formuleringar. men jag undrar ändå. jag kan inte nöja mig med charm som svar, jag tänker sorg som synns i leendet, mer åt det hållet. typ. jag vet inte. men jag ska gräva i det här. alltså det är en stor fråga, hur känner människor igen varandra??

  2. Hej igen.
    Hittade min gamla resedagbok från år 2000. Jag cyklade i närheten av var du är nu.
    Jaderburg – Apen – Bingum och sen över gränsen till Holland som jag minns var helt underbart att komma till efter en vecka i Tyskland.
    Jag vet inte riktigt men världen kan ha förändrats på 11år, holländarna var mycket trevliga och deras cykelvägar var galet bra. Ville bara tipsa om en camping (om den finns kvar) som fanns i ett omgjort radhus i ”Nieuwe Pekela”, du kampar på deras gräsmatta och så hade dom en bar i vardagsrummet. Familjen minns jag var fotbollstokiga men/och väldigt trevliga. Kan inte ge mer exakt info om var den ligger men jag minns att det var lite skyltar här och där i byn.

    Som du säkert har märkt så tar det alltid lite längre tid än man tror att cykla och du har en rätt bra sträcka innan du kommer till södra Frankrike. Om du kommer ner innan slutet på Juli så är du i alla fall välkommen på en kopp te/logi. efter den 30 juli åker jag tyvärr tillbaka till Sverige.
    kontakta mig på kungfuapan@hotmail.com om du är där då så får du mer info.
    Lycka till med hälsenan
    /Mathieu

    • daniel permalink

      jag tror jag hinner ner, men jag åker inte via holland belgien, jag åker rakt ner tyskland mot Köln, tänkte hälsa på en jazzkompis där. tar sydvästlig kurs, kanske via franska staden nancy. sen neråt. vill komma till dijon. sen spansk ostkust. vilken sida av sydfrankrike är du på, västra eller östra???

      • Östra Pyreneerna…alltså medelhavskusten men i väster. Närmaste stora stad som du borde hitta på Kartan är ”Perpignan”.

      • fett, ska kolla upp det.

  3. Mathias permalink

    Jag tog tåget till detta Oldenburg i somras. Bara så att du vet.

Kommentera

