Skip to content

Det är skillnad på kebab och kebab

25 juni, 2011

från Oldenburg åkte jag i morse 9.00
på väg 202 väster ut mot Kiel.
I Lutjenburg åt jag kebab till lunch,
den var okey, svängde söder ut mot Plön,
tog en fika där.
dom här tyskarna kan sina fikabröd,
varje fika testar jag nåt nytt,
skapelser för mina ögon okända.
tyskarna kommer in och kollar inte ens mot disken,
dom vet vad dom ska ha.
jag pekar. un, säger jag och pekar.
jaaa, svarar dom och säger vad det heter.
et un kaffe, säger jag. jaaa, får jag höra flera gånger.

jag satte mig ute därför att solen sken,
vid bordet bredvid satt en kvinna
som genast började samtala med mig
på utmärkt engelska!
det visade sig att hon var van långfärdscyklist
och hade en massa råd att ge mig.
hon bjöd mig hem till sig, hon bodde i Hamburg
men ägde ett hus här i stan.
hon var här för att komma bort från barnen,
få lugn och ro, plugga till en tenta.
hon sa att jag kunde sova där och att vi kunde grilla
senare på kvällen.
det var väldigt vänligt, svarade jag
men avböjde med tanke på att jag bara avverkat
halva den sträcka jag planerat för dagen.
det var inte svårt för henne att förstå.

idag ville jag testa hur skonsam den här sänkta sadeln
egentligen är.
så jag trampade på, lite hårdare än jag skulle.
lite längre än jag borde.
jag har känningar i knän och höger hälsena
men det var det värt, shit vad jag flög fram.
första riktigt roliga cyklingen på hela resan
och jag stannade faktiskt varannan mil
och stretchade ordentligt.
bra förhållanden fick jag också.
lagom molnigt, inget regn. ingen särskild vind
att tala om.

från Plön kunde jag fortsätta på väg 430
i sydvästlig riktning, fin väg
hela vägen till Neu Munster.
medan jag letade sovplats
fick jag syn på ett ställe där kön gick flera meter,
Ali Babas Grill stod det på skylten,
och mer folk kom hela tiden.
eftersom lunchen var en lite besvikelse
bestämde jag mig för att testa Alis Dönner
så fort jag lastat av grejerna.

pensionaten hade fullt,
dom centrala hotellen vill ha runt 90 euro.
så jag fick åka runt lite.
hamnade på ett asschyst ställa ett par kilometer bort,
med internet
och möjlighet att låsa in cykeln över natten.
kul hus också,
det är många roliga hus längs vägen.
på några hus har jag sett att man målat dit flyttfåglar.
överhuvudtaget är det nyttigt för mig,
just nu i mitt liv
att kolla på hus,
tycka dom är snygga
men inte undra vad dom kostar,
inte ställa frågan om jag borde köpa det
med formuleringen:
borde jag inte ta och göra nåt åt min situation.

From → Resan

7 kommentarer
  1. Det är sällan man ser askfat på borden i sverige….

    • Ami S permalink

      Haha – ja, så oerhört sällan att jag trodde det var en ovanligt låg kaffekopp, tills jag läste ditt inlägg!

  2. Vilket otroligt tjusigt hotell!

    Igår jammade du förresten med Jan Johansson i min ateljé i ”Radiokonsert med död pianist, frånvarande poet och två FM-sändare”.

    http://detframmandefaderneslandet.wordpress.com/2011/06/26/radiokonsert/

    • daniel permalink

      faaaaan vilket kul jam. nu e jag alltså en jamande trumpetare oxå :) ibland låter det faktiskt så illa, under jazzfestivalen brukar musiker samlas på kvällarna på fashing och spela oxå när dom är för fulla för att låta som dom ska.

  3. Erik permalink

    Du borde ha på dig en GPS-tracker synkad med Google.maps. Kul att kolla var du är. Heja!

  4. Johan permalink

    Midsommar bjöd på halvdant väder, hoppas du hade det bättre! Ta det lugnt på resan, tänk på att kreativiteten flödar om du lyssnar till din kropp, inte om du kör fööör hårt.

    Så måste blir

    Lycka till framöver

Kommentera

