Skip to content

Oldenburg–Nordhorn

30 juni, 2011

idag hade jag resans hittills värsta
motvind
och regn.
då som av en händelse
befinner jag mig
tillbaka i trotsåldern,
då ska jag cykla längre än jag någonsin gjort.
det finns ett samband helt klart.
jag sov för övrigt dåligt i natt,
knappt fick jag en blund.
jag hade suttit med kartboken hela kvällen
fram till småtimmarna
och ändrat rutten i sista sekund.
planen var ju att åka i rak sydlig riktning
via Köln
och sedan svänga av mot Frankrike.
jag var så nöjd så nöjd
med att ha allt på papper,
exakta rutter, etapper och kilometerangivelser.
så jag låg där lite ängslig,
sabba inte allt nu med nån dum idé,
håll dig till planen, det var ena rösten.
fan, kör! det är ju en resa, du ska gå på
magkänsla,
du ska inte ha allt planerat, fattar du väl!

i varje fall, jag vill kalla det en prestation.
vad fin han var mot mig kroppen,
medgörlig och uppmuntrande,
mild och vänlig i alla lägen.
vi får se vad han säger imorgon.
och tänk vad kul man kan ha det med så lite,
packa cykeln onödigt tung, släng med
trumpeten,
favoritkaffekoppen i stål. ett stormkök
du aldrig kommer använda.
trampa på gränsen till för hårt
i 7 timmar effektiv cykling,
håll på i tio och en halv.
ta risker i trafiken, hoppa över gupp
som om du satt på ett annat färdmedel,
jag vill avslöja nåt:
jag tycker det är roligare att cykla
än att skriva,
jag har aldrig tyckt det om nånting förut,
det är läskigt,
jag planerar redan för min nästa cykel.
jag tänker att man kan göra den här resan
igen
med en lättare cykel, en lätt packning
och förberedda ben. tänk va fort!

From → Poesi

6 kommentarer
  1. Jag hoppas att du hinner se Kölnerdomen i Köln.
    Den katedralen är så otroligt vacker och vibrerande.
    Poesin bara flödar ur den…..Själv ramla jag ihop vid första åsynen =)

    ///S

  2. Ami S permalink

    Andra andningen? :-)

  3. Stefan permalink

    Det stämmer Daniel, du är verkligen en krigare! Och nu när du har gjort din ”hittills värsta motvind och regn” har du en fiende färre.
    Utan att ha gjort något i klass med din Gibraltarresa, så delar jag starkt din känsla för cykling.
    När du så frikostigt delar med dig av din resa, kan inte vi läsare få ge dig något tillbaka?
    Kan inte vi, på ett pg/bg-konto, få sätta in små summor som lagom tills du når Gibraltar har vuxit till en ny cykel?

  4. daniel permalink

    ni ger mig allt jag behöver bara av att finnas. tack stefan. men det är sant som jag säger. att ha läsare för en författare är det finaste man kan få. att sen som i det här bloggformatet för en poet, ha direktkontakt och till och med tvåvägskommunikation med läsare, du alltså och alla med dig, är som natt och dag mot mitt andra skrivande. det är jag skylldig dig ett tack för.
    därtill känner jag att jag har folk med mig på den här resan, det blir inte så farligt ensamt som jag befarade innan jag gav mig iväg.
    finaste stefan, tack!

  5. Stanley Arvidsson permalink

    Hej Daniel!Du har väl inte brådis?Att packa för tungt är inte onödigt,hellre det än att stå vid vägkanten utan något alls.Trumpeten fick du ju nytta av på studentfesten och ett spritkök vet man aldrig när det kan komma till andvändning.Det där med att cykla på nytt,häng med tjejen som vill trampa till Indien!Men det är klart en helt annan och mer krävande tur samt helt annorlunda.Först och främst gäller det ju att komma ner till Gibraltar.Regn samt motvind är sådant som hör till,bra då att ha ombyte i packningen.trampa i maklig takt,sinnom tid är du nere!!

  6. Jag har köpt tre olika cyklar på två månader. Nu planerar jag min fjärde, en äkta racer. Till saken hör att jag var ganska nöjd med cykeln jag hade haft sedan 2008. Det hela har blivit lite av en mild besatthet inser jag. Så länge jag inte ruinerar mig komplett är det nog ingen större fara dock.

    Tyngt trampat brusch!

Kommentera

