Skip to content

Thorn

1 juli, 2011

alla känslor finns med mig
på den här resan
som i livet,
varför skulle det vara annorlunda.

i Holland gillar man verkligen cyklister,
det är om än en överdriven sanning
ingen myt.

jag kom till staden Weert,
vi befinner oss alltså en långkörare
nordöst om Bryssel,
där var någon slags årlig festival.
som finlandsfärja fast en hel småstad.

men jag måste berätta. på vägen ner
passerade jag
´s-Heerenberg, det är en liten prick på kartan
knappa 20 kilometer söder om Doetinchem
varifrån jag startade i morse,
helt fantastisk stad, värsta slottet
och värsta kyrkan
mitt i en pytteliten stad.
och så en gamla stan,
till och med Lidl var tvungna att bygga
i gammal stil. men det var ballt
inte så där åhnej-allt-ska-vara-gammalt
och-mysigt vibben.
skitfint
och skitsvårt att förstå hur den kommit att bli.
hur får en pytteliten stad en såå stor kyrka
och ett helt fantastiskt slott.
jag önskar nu att jag hade tagit bilder
så jag kunde visat er.

det är det. jag menar, det är en sak att åka iväg
otränad,
men att inte kolla upp vilka städer man passerar
och lite kul kuriosa, det ångrar jag.
då kunde man planerat vart man skulle stanna
över natten
och se till att hamna på fina ställen.
nu hann jag växla några ord med en lastbilschaufför
som sa: you have my respect
det sista han sa
innan jag var tvungen att skynda vidare.

hur som helst, Weert. jag fick lite
nej-shit-pallar-inte-med-nån-jävla-festival vibben
men att få i sig mat var mer brådskande.
inne på pastarestaurangen
börjar jag prata med dels ägaren
och dels paret bredvid,
då visar det sig att dom har en gemensam vän
som driver ett pensionat
det dom uppskattade till 7 km söder om stan.
7 km blev 15
men det var bara bra, rätt riktning
och 15 km mindre att cykla imorgon.
sån är långfärdscyklingens gyllene regel,
det du inte cyklar idag
det får du cykla imorgon.

From → Resan

One Comment
  1. Elin permalink

    att du kan ha det så jag blir med sugen på att cykla men inte än kanske sen

Kommentera

