Skip to content

Tyngd

3 juli, 2011

man har fem väskor på cykeln,
två där bak på pakethållaren
och två fästa fram
på en anordning
man kallar lowrider.
en femte väska som sitter på styret
enkel att klicka på och av,
som en handväska
när den inte sitter på cykeln.
i den har man det viktigaste
och ett extra öga på.
en vattentät plastficka
sitter på ovansidan
fast med kardborrband
för kartor man, som jag trampat idag,
får byta med hög frekvens.
i fästet till axelremmen
har jag satt en lite kompas,
mer som en accessoar.
den har inte många andra funktioner
än att jag då och då tittar på den,
ser jag att jag har rak sydlig kurs
får jag extra kraft i benen.

packar man på sig för mycket
kommer det märkas, om inte innan,
i uppförsbackar.

idag var jobbigast hittills,
mitt slutmål var Bryssel
och jag hade en bra bit att cykla.
det gjorde att jag började tidigt
och ville avverka så mycket jag bara
orkade
innan lunch. och efter lunch.
jag hade bra väg i 90 kilometer
och låg bra till tidsmässigt,
jag kommer till Tienen
och kan inte längre följa
väg N29.
hade jag vetat det
hade jag planerat min rutt
annorlunda.
smärtan i knäna
är av en sort
jag aldrig tidigare upplevt.
knäna schmäna, jag pratar med mig själv
medan jag trampar
och försöker förmå mig själv ta lätt på saker.
jag föreställer mig en frågvis motpart,
det är klart man har ont i knäna, svara jag
men det är klart man trampar ändå.

man ska inte klandra sig själv
för ett beslut man tagit
men inte vetat då
det man fick lära sig senare.

om man har en tyngd, i livet
menar jag
och får en till,
har man två. tyngder tillkommer
hela tiden,
man måste veta vad man ska göra av allt.
med cyklingen,
jag tror inte man kan cykla ifrån någonting
men man kan i varje fall begränsa
sitt utrymme.

From → Poesi

6 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Oj, Bryssel, det går undan! När ska du ha vilodag?
    Nej, jag tror inte heller man kan cykla ifrån nånting (annat än sina saker), man har ju sig själv med sig hela tiden.
    Fågelvägen är det 128 mil till Bryssel. Till Gibraltar är det 307. Du är nästan halvvägs. Det är fantastiskt.

  2. Stefan permalink

    Ja sannerligen, vilken fart! Men se upp så det inte går för snabbt, både idag och imorgon nord/nordostlig vind, sol och 22grader…
    Vilken sommar ni gör, ni vägens riddare. Tour de France på tv och Daniel på nätet, kan inte bli mycket bättre. Etapp 7 går den 8 juli från Le Mans till Châtearoux, kanske korsas era vägar?

  3. Bryssel!! woho sist ja va inne var du i min hemstad Växjö. Bra kämpat!

  4. Så, så bra skrivet. Håller med att man inte kan ”cykla” från någonting, men att begränsa sitt utrymme går.
    Fortsatt lycka till på resan.

  5. Alexandra permalink

    Det är fint att följa din fart. Känns som om jag sitter på din pakethållare (roligt ord för övrigt) och ser det du ser. Märkligt nog känns det också som om jag längtar efter dig. Det är någonting med din rörelse som får mig att känna mig ensam.

    • daniel permalink

      va fint, du är med mig!! vilka fina ord. men känn dig inte ensam snälla. jag gör det här för alla oss. vi som egentligen borde sitta framför teven hellre än att cykla tvärs över europa. man måste få fortsätta tro att en sån här sak är möjlig. att kroppen kan.

Kommentera

