Skip to content

Vikten av vila

3 juli, 2011

vilodag, söndag, stakars kropp,
den minns så enkelt
sin andra vardag. den saknar soffan.
den vill promenera runt en anlagd sjö,
komma hem, öppna fönstret
och höra bussen passera.

jag önskar jag var Hulken,
den här vilan flyttar mitt focus.
men visst mår jag bra i mina civila kläder.
nu med reducerad mage
kan jag låta byxan sitta högt,
promenera diagonalt över ett torg
och låta stegen bli lediga
liksom benen flyttar sig själva.
dom låter foten hänga kvar
en stund
fri som luften
och landa tryggt, mjukt som svanen.

svanar är vackra, anlagda sjöar är vackra.
riktiga sjöar också, där finns ingen motsättning.

riktiga frågor är viktiga, också skapade.

From → Poesi

2 kommentarer
  1. Johan permalink

    Kvällspoesi uppskattas, riktigt bra. Lugnt och harmoniskt.

    För mkt folk på tuben idag, det är väldigt ljudligt i kupen (?). Just så här känns det som att en resa genom Europa hade varit mer fördelaktig. En kille bredvid lyssnar till techno och kommer i stämning. Han andas lättare nu än när han steg på =)

    Ha det bra

  2. Stanley Arvidsson permalink

    Hej Daniel!det här med vila och civila kläder är viktigt för både kropp och själ.Man behöver känna sig avspännd emellanåt när man gör en resa som du gör.Träffade två engelsmän igår som skall cyklla genom Sverige,jag frågade om det inte var för varmt att färdas på det sättet,men dom bara log och tyckte det var skönt.Ofattbart tycker jag!Vackert skrivet av dej!Hoppas hälsan är med dej på ditt fortsatta trampande framåt.

Kommentera

