Skip to content

Jag är hemma

6 juli, 2011

i Sverige har jag utvecklat en nästan latent
fysisk reaktion
som slår till 
så fort jag sätter mig på ett tåg,
jag tror det är från den där perioden då jag
jobbade så mycket.
jag tror jag har skapat det själv
som ett slags säkerhetssystem.

idag satt jag på tåget,
aldrig har Mos Def svängt så hårt,
Jay-Z låtit så bra
eller Jaylib gungat så fantastiskt.
mot slutet av tågresan
hade jag vagnen för mig själv,
till låten just do it från mos defs första platta
med Busta Rhymes som gäst
ställde jag mig upp och dansade.

jag är hemma.
jag är hemma i min kropp. jag är hemma i dom
låtar
jag kan verserna till nästan utantill.
jag är hemma i att den här resan är 17 varv
runt min högra axel, att den här resan är en dans,
en sång och dikter.

Langres tågstation ligger ett par kilometer nedanför
staden. staden skapades 1610
står det på en tavla i receptionen
men kyrkorna är många hundra år äldre än så.
det tog dryga halvtimman
att få med sig cykeln upp, jag fick arbeta i etapper.
hur vet man när en stad
blivit till. hur gör man för att säga: nu är det här en stad.
den omringas av en 3,5 kilometer lång ringmur,
sju portar och tolv torn.
kan det ha varit muren som la det sista avgörandet,
liksom bokpärmarna för dikten?

From → Poesi

One Comment
  1. Ami S permalink

    Välkommen hem.

Kommentera

