Skip to content

Upp och ner

7 juli, 2011

jag tog god tid på mig i morse,
hade en del på cykeln som behövde bytas,
den del av handtaget som går framåt,
bra för rygg och armar när man cyklar länge
att kunna bytta fattning. premiär mecket,
jag tänkte nu har cykeln börjat prata.
hittade ett par
nästan exakt likadana som mina gamla
i cykelaffären.

mellan Langres och Dijon är det 65 kilometer.
jag hade nerförsbacke i 15
och tänkte att det skulle bli en baggis,
åkte i en dalgång med berg på båda sidor,
molnen låg luftiga och en cyklist
skulle kallat det
idealiska förhållanden.
skickade ett sms till Brit Stakston
som kräver regelbundna rapporter från mig
nu när jag haft det lite kämpigt:
framme vid Motel St. Michel, beställt
spagetti köttfärssås. inga backar så här långt
50 kvar till Dijon, borde inte vara nåt problem.

åkte vidare, förbi stora fält med massor av solrosor,
alla vända mot mig. det var all sol jag fick.
sen kom regnet. det öste ner. det slutade aldrig.
sen kom vinden. ihop med regndropparna
som en piska mot ansiktet.
sen kom backarna. upp och ner,
upp och ner. en så brant att jag fick leda cykeln.
jag höll humöret uppe. skrek åt lastbilar som körde
för nära. man hamnar i ett insug
när dom stormar förbi
och kan passa på att trycka på lite extra.
man får hålla hårt om styret.
lastbilar som kommer i mötande riktning
har motsatt effekt. sen blev vägarna blöta,
då fick jag vatten på mig från alla håll.

när jag har 10 km kvar är jag helt slut i benen,
jag växlar ner, klockan var fortfarande bara 14.00.
när jag har 7 km kvar får jag punka bak,
jag tänker inte stå i det här regnet å laga punka, tänker jag,
pumpar däcket så hårt det går
och cyklar vidare. upprepar samma manöver några gånger
tills jag når staden.
hungrig och kall, i kortbyxa, regnjacka och hjälm
leder jag cykeln runt i stan och visslar på nåt marschliknande.
cykeln har börjat prata. den vill vara med i sången.
jag har aldrig lagat en punka
men jag tror jag kan lista ut hur man gör.
inte ikväll, jag är fortfarande lite frusen om kroppen.

apropå mina humörsvängningar, ni får vänja er vid dom.
jag med. jag tror det kommer gå upp och ner nu ett tag.

From → Resan

6 kommentarer
  1. Stefan permalink

    När det kniper lite extra emot brukar jag ta till ”man eller kyckling”, det fungerar oftast. Men utifrån din resa idag hade det blivit kyckling. Jäklar vilken kämpe du är Daniel!
    Å jäklar vad dina texter är bra, du har oss verkigen med på resan. Hoppas att det blir en bok av dem!

    • daniel permalink

      stefan! du hade grejat det oxå. det är det som är det fina. att jag är lekman precis som dom flesta. jag har ingen aning om vad jag kommer möta imorgon. mina kunskaper är opålitliga, min tid är knapp. jag kan inte sätta mig och utvärdera eller detaljplanera nu. jag är i stormen, den ska ridas ut. ang. bok. det är klart att det var en ursprunglig ingång. men jag måste säga. jag är lite kär i det här med blogg. att du och jag snackar!!!!!!! att du redan läst texten redan innan det gått en dag efter, inte publicering, utan tillkomst. men visst, om jag finner det konstnärligt motiverat, dvs. om jag i bokform kan göra nåt ytterligare av materialet, då kommer det en bok. men bara för att sammanställa nåt som redan finns? jag menar blogg!! nya grejen! (jag vet att folk har hållit på med det ett tag nu redan men för mig är det nytt) kramar säger jag, det passar.

  2. Johan permalink

    Kul att du verkat ha kommit in i någon form av flow, du känner cykeln, kroppen och fungerar gentemot prestationer, stort!

    Delen av styret kallas för barentz om jag inte minns fel och om du byter slangen, tänk på att inte klämma slangen med de verktyg du lossar och sätter dit slangen med :) Jobbet blir förlorat och det blir punka, jag har erfarenhet av händelsen, frustrerande.

    Hur långt är det kvar nu innan du är i hamn igen?

    Så måste blir / Johan

    • daniel permalink

      johan, jag snålade, bytte inte slang utan lappa. jag tänker att jag får hålla p¨å lite och att det är kul. klämde inte slangen. jag var proffs. nybörjarförsiktighet. tänkte över alla moment ordentligt :) vi får se efter jag rullat några km. men det känns bra, rullade till cykelaffären och tillbaka.

      hur menar du med hamn igen? när jag är framme nästa stad eller slutmål. nästa stad är 70 km kuperad terräng. gibraltar vet jag inte säkert. runt halva sträckan avverkad tror jag. runt 2000 km tror jag kvar.

      så måste blir :)

  3. Johan permalink

    Jag uttryckte mig ganska diffust med just hamn. Det jag menade var när är du återigen på hemmaplan? Min magkänsla säger typ en månad, har jag fel?

    Jag tycker gott och väl att resan ska bli förevigad i bokform, en form av bokslut där du i möjlig mån beskriver ensamheten, motgångarna och även eventuella ”uppenbarelser” och har och refererar till bloggen som underlag. Blir definitivt en bra bok, enligt min mening.

    Måste bli guuudies / Johan

    • daniel permalink

      hemma ska jag vara senast 5:e aug. börjar jobba i gbg 8:e men det ska inte va nåt problem. nu åker jag 130 km som jag förut trampade 80. peppar peppar om inget knas händer.

Kommentera

