Skip to content

Hjärta av smuts och olja

8 juli, 2011

ställde klockan tidigt, gick ner och åt frukost.
lagade punkan på cykeln. första punkan jag lagar
någonsin. smörjde in kedjan och gjorde rent.
blev helt svart om händerna. i vänster handflata
hade format sig
ett hjärta ur smutsen. min mors väninna skulle varit här,
hon som spår i kaffesumpar.
inte illa för en förortsgrabb.
jag visade mig vara inte helt oduglig.
cyklade förbi cykelaffären
och pratade en helt begriplig franska, när jag ursäktade
mitt dåliga språk
fick jag istället beröm.
jag ville ha hans utlåtande om huruvida bakdäcket
var för slitet eller inte.
han tyckte allt var i sin ordning.
färddatorn som mäter hur snabbt jag cyklar och hur långt
trillade av sitt fäste igår
och är omöjlig att hitta i den stora staden.
jag kollade på vad han hade att erbjuda,
inga trådlösa hade han, bara fula med sladd.
så jag köpte ingen. jag får klara mig utan, tänker jag.
cykla på känsla.
istället köpte jag en Camelbak,
det är som en liten ryggsäck för vatten. med en slang,
lätt att komma åt så man kan ta små sippar hela tiden.
jag satte på mig den och cyklade tillbaka till hotellet.
ni ska se mig nu. proffsigare kille får man leta efter,
i varje fall till utseendet. svart om händerna, ogenerat
rufsig i håret
och med lår som gör att dom redan tighta byxorna
sitter ännu tightare.

From → Poesi

One Comment
  1. Stanley Arvidsson permalink

    Det var ju det jag skrev i en tidigare kommentar,ny byxgarderob.Det skadar inte att även en poet blir skitig om händerna ibland.Skämt åsido,hoppas det bara är vatten du häller i dendär Camelbacken annars kan det gå snett!Ha ha.Ha det bra Daniel!

Kommentera

