Skip to content

Sidvind

13 juli, 2011

vägarna byter namn ganska tätt
men i regel är det en siffra som är samma,
den sista.
är det till exempel en nia
så säger man väg nio.

idag hade jag kraftig sidvind, högerifrån.
det som är med högervind
är att inget bryter av den,
annars kan ju tung trafik ha den fördelen.
sidvind så kraftig
att den när som helst
kunde flytta cykeln i sidled en halv meter.
på många ställen stor fara,
vid akvedukter och broar blir manövreringsutrymmet
obefintligt.
läskigt många gånger,
jag klev av och ledde cykeln.
cyklade inte så långt, det var ingen mening.
istället kom jag på plats tidigt
och hade idealiska torkförhållanden.
så jag plockade fram allt ur väskan och tvättade
i handfatet på rummet. skorna la jag i schampo
dom står nu på fönsterkarmen och torkar.
jag kom slutligen på vad det var med hjälmen
som stank så förfärligt,
den här mjuka bekvämlighetsanordningen
som sitter fäst med kardborrband på insidan.
vad jag längtar efter mammas dofter.
mammas tvätt.
mammas mat.
mammas kinder,

nu är hemlängtan stor.
men för att komma hem måste jag ta mig i mål.
det är snart bara Spanien kvar
och varje avverkad sträcka
är en avverkad sträcka.

From → Poesi

2 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Bara Spanien kvar nu. Doft av apelsiner, tortilla och jord. Och Medelhavet. Det blir bra. Sen kommer du hem. Det blir också bra.

    • daniel permalink

      jag vet, jag måste tänka så. sen kommer jag tillbaka och då blir allt normalt igen. ska inte anstänga mig på en vecka. sen ska jag ut på ett löppass på kul :) ses snart säger jag

Kommentera

