Skip to content

Jag är i Spanien

14 juli, 2011

det var skillnad denna gång att passera
landgränsen,
bara ett land kvar.
bergskedjan var mäktig men konsekvent,
det var bara en klättring
och det var inget annat att göra än att klättra.
jag var lycklig hela vägen,
njöt av smärtan i min plågade kropp.

vägen som jag åker på
går parallellt med dom gamla romerska vägarna,
det har man skyltat ordentligt
och delar av portar finns kvar som ruiner.
jag föreställer mig att jag cyklar förbi en här
som slagit läger för kvällen.
dom högre befälen är smått roade av mitt påhitt,
soldaterna skrattar vulgärt,
pekar och har sig
men dom tystnar
när dom ser att den eftertraktade kokerskan
slutat röra i grytan
och fäst sin blick på mig.

jag når gränsstaden Le Perthus
och har plant underlag,
kliver av cykeln för en bit mat.
benen skakar,
jag fryser och börjar nysa
liksom en akut förkylning
kommit över mig.
jag slänger på mig regnjackan
eftersom den ligger högst upp
i det översta facket
och sätter mig på en stol.
där har vi henne kokerskan,
ser ut att vara marockanska till ursprunget.
jag ger henne några blickar tillbaka,
äter upp min mat
och cyklar vidare.

denna resa!
jag satte mig ner en gång
och tänkte:
jag ska berätta
men det var länge sen.

I staden Figueres finns ett Salvador Dalí museum,
det var i denna stad han föddes och dog.
jag åt inte glassen i Söderköping,
jag var inte på en enda vingård i hela Frankrike,
kanske jag borde gå och kolla in museet.
jag har lokaliserat bokhandeln och cykelaffären,
båda öppnar klockan åtta imorgon.
det ska jag i varje fall göra, köpa kartbok över Spanien
och en ny sadel, den jag har är för mjuk.

From → Poesi

7 kommentarer
  1. Bergen är mäktiga i Spanien. Så fint!! Det börjar närma sig nu!! Kram

  2. Älskar dina ord. Det känns som om man är där med dig och cyklar. Och; klättrar. Allt gott!

  3. Ami S permalink

    En liten gräns har du allt kvar. En liten en, men en viktig.
    Och så är sadeln för mjuk nu! Nåt har hänt under alla dessa dagar – var den inte för hård i början på juni?

  4. Johan permalink

    Riktigt underhållande läsning, det känns som att det nedskrivna blir bara bättre och bättre, resan kanske har gjort att detaljerna har finslipats :)

    Såg någon bild häromdagen, du börjar bli riktigt slimmad, alla gussar kommer komma till din hem :) haha.

    Om du köper sadel, köp en selle royal, platt och lång som inte väger så mkt, det kan inte bli fel. Mer ingående kan jag inte beskriva, selle Royal är bra sadlar och jag är nöjd med den jag har :)

    Så måste blir

  5. Klaus Carlander permalink

    Jag gillar dina iaktagelser från cykelresan. Tänk att kunna göra poesi av långfärdscykling. Precis vad det är lika mycket en inre resan som en geografisk resa. Lycka till med resan.

  6. Stanley Arvidsson permalink

    Hej Daniel!Har kommit ut på nätet igen,får vara uppe tidigt för att ha en möjlighet!Hoppas allt är någorlunda bra med dej.Kommer inte ihåg när du startade men det känns som bara ett par dagar sedan och nu är du i Spanien.Bra trampat och väl skrivet Daniel!Kan förresten ta reda på när du började blogga,har sparat alla inlägg samt kommentarer.HA,fattas bara en skrivare så har jag allt på pränt i min pärm.Ska kolla kartboken hur det ser ut ner över landet.Ha det så länge tills jag hittar ut igen,vilket kan ta nån dag eller flera.

  7. Michelin permalink

    Bästa jag läst!

Kommentera

