Skip to content

Små små steg är också steg

15 juli, 2011

i Girona skulle jag bara mellanlanda,
förlägga lunchen och ta mig vidare.
resans hittills kortaste och mest utmattande
etapp, det var svårt att hålla huvudet uppe,
ögonen öppna
medan jag cyklade. låren pulserade av smärta,
liksom strålar som studsar
fram och tillbaks,
fram och tillbaks
och får ny kraft till sin rörelse
varje gång jag trampar.
det var helt orimligt,
jag cyklade på dom fyra lättaste växlarna
och hjärtat slog som under ett sprintlopp.
27 rondeller skulle jag runt
för att ta mig in i staden
med ibland det ena,
ibland det andra
ögat vilande.

igår som var så kul?!
jag visste att det var nånting lurt med det där,
jag har nog aldrig förut
varit lika tömd på krafter.
ibland sticker det i huden,
över hela kroppen och på skallen.
nu sitter jag på en stol på en uteservering
på ett torg invid stadens stora kyrka,
jag bad en bön innan och tänkte på min mor.
jag beställde glass och dricka, det är
avdukat nu. jag kollar på mina armar och händer,
cykelhandskarna ligger på tork på bordet,
det är som en före och efter bild.
det jag tänkte innan jag gav mig iväg
kan jag inte komma ihåg,
vad jag ska göra när jag kommer hem,
ställa cykeln i förrådet.

From → Poesi

4 kommentarer
  1. stefan permalink

    Vila, det är din kropp värd.
    Den har tagit dig ända till Spanien!
    Det är ju grymt

  2. daniel permalink

    jag vet, tack stefan för peppen! lite besviken, skulle ha vilodag i överimorgon, men nu är det mycket som spelar in med hettan och allt, jag får göra som kroppen vill, ska känna efter imorgon, kanske cykla en bit

  3. Ami S permalink

    Ojoj trött trött! Vila dej, låt cykelhandskarna torka riktigt ordentligt.
    Jag vet vad du tänkte innan – du tänkte att du skulle bli precis så där trött. Kanske känns det mera nu, hur hårt du har jobbat, hur jämförelsevis snällt din kropp låtit dej fara genom Sverige, Danmark, Tyskland, Frankrike fram till Spanien, jag menar nu när du är nära ditt mål.
    Inte var det nåt lurt med att det var bra igår! Det var bra igår, helt enkelt. Idag är det inte lika kul. Det är idag. Imorgon är en annan dag.

  4. Michelin permalink

    Hjärtat blöder!

Kommentera

