Skip to content

Denna resa ska vara liv, inget annat

21 juli, 2011

jag har under en veckas tid hemlighållit
tydliga fysiska tecken på att allt inte är rätt,
jag tänkte att jag ändå snart var framme.
igår kväll var min vilopuls där jag låg i sängen
lika hög som om jag sprungit i trappor.
det kan man inte ignorera.
dragningarna i lungorna
lika obehagliga,
kom oannonserade under hela dagen.

Valencia verkar vara en rolig stad,
jag bokade på mig två nätter på hotellet.
det ligger nära det berömda konstmuseet.
konserthuset ligger också här. jag kanske borde
göra nåt kul.
apati är också ett tecken.

jag behövde cykla över en kontinent
för att se det orimliga
i att bära hela världens tyngd
på mina axlar.
när andningen blir trög
måste orden bli luftiga.

blir överträningen kronisk kan det ta mig ett helt år
att komma tillbaka. vad är dikten värd?
och gårdagens dikt firar jag,
tänker att den inte kunde kommit till utan all denna smärta.
jag som alltid sagt att livet är större än dikten,
ska jag ändra mig nu.
lätt överträning är det inte. min sista viloperiod var på tre dagar
och gjorde ingen större skillnad.
det är svårt för mig att veta, fast än jag uppfattar allvaret
vill skallen vidare.

från Valencia åker tåg i alla riktningar, jag kan hjälpa kroppen,
låta den slippa delar av den sträcka som är kvar.
jag ska börja le igen, det är min plikt att göra.
jag har cyklat långt som det är, hade det gåt mera problemfritt
hade det inte varit rättvist mot världen, jag gav mig faktiskt iväg
närmast helt oförberedd. det ska jag le åt
och när krafterna återfunnits, skratta.

än finns mycket fint att se. och sista biten ser jag framför mig.
det är 8 mil mellan Malaga och Gibraltar, jag lägger två vilodagar
i Malaga och pressar ur mig det sista in i mål.

From → Poesi

9 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Okej bra nu. Åk tåg. Nån måtta får det vara. Du ska hålla ända fram och sen hem igen och sen resten av framtiden. Du kan ta cykeln från gränsen vid Gibraltar. Ta tåg nu fan.
    Och gör nåt kul i Valencia!

  2. Var rädd om dig!

  3. Mathias permalink

    Ta det lugnt nu, för tusan. Ok? Konsten är inget som ska bevisas.

  4. Mathias permalink

    och njut…

  5. per permalink

    Åk tåg, inte värt att riskera hälsan.

  6. Alberto permalink

    kram mannen, jag är med dig oavsett vilka beslut du tar och vad dom resulterar i. stark i ‘mindet’, stark i själen, stark i kroppen.

  7. Michelin permalink

    Nu tar du tåget.

  8. Stefan permalink

    Tåg är ett fint ord.

  9. Linnéa permalink

    Ta tåget var rädd om dig passa även på att njuta av detta äventyr du gör.
    Är imponerad av det du gör och att du har kommit så långt. Men ta tåget så du mår bra.
    Vi vill ju ha en hel poet hem till Sverie igen.

Kommentera

