Skip to content

Djuplila Kangolkeps

24 juli, 2011

lyxen att känna.
vad det än är man känner,
lyxen att kunna hålla det
i handen.
kolla på det länge,
upptäcka saker som
att alla hörnen inte är lika vassa.

jag har sett vad ett rikt känsloliv
och ett fattigt språk
gör med en människa,
jag har sett vilken färg ögonen får.
därför ska jag fira detta tillfälle.
jag är fast i denna kropp,
i detta språk
och kan inte fly.

jag ligger i sängen,
på andra sidan rummet
finns också en säng.
på den ligger allt som är jag
denna resa.
som ett framtaget destillat,
också värdefullt att förhålla sig till.
om du bara kan välja ett par byxor,
vilka väljer du.
ett par skor, en ensam huvudbonad.
en eftermiddagssyssla.
det blir en uniform.

ni skulle sett mig i hattbutiken
och den stackars jämnåriga försäljaren
som med all sin kraft och erfarenhet
fick underställa sig mitt mandat.
den jag höll i handen tyckte han var fel
både i färg och fabrikör,
han måste ha visat mig minst tretton andra.
det är hans jobb
att tycka det man helst ska tycka,
det är mitt jobb att fatta ytterligare lite till.

From → Poesi

11 kommentarer
  1. Ami S permalink

    Alla hörn är inte lika vassa.
    Det ska jag ha med mej och tänka på idag.

  2. stefan permalink

    Så jäkla bra!

  3. alpinton permalink

    grymt skrivet Daniel.

  4. Pierre permalink

    Bror, du är min största förebild i livet, efter Ingemar Stenmark, i love you, är stolt över dig och kan faktiskt inte ens försöka sätta det i skrift eller tal hur oändligt mycket du betyder för mig! jag önskar jag var mer som du, tacklade världen, du cyklade till the land of siesta, det är helt stört, ta en siesta nu för fan! Att du tar tåget är det smartaste du någonsin har gjort, tänk om du inte hade gjort det, helt knullad i ett helt år, inte värt! Puss och kram, ses snart, din bror Pierre

    • daniel permalink

      pierre!!! det är jag som fått den bästa bror man kan önska sig. du vet hur jag fick längta länge efter en bror, tjatade och tjatade på mamma. och sen kom du. om alla människor hade ditt hjärta, skulle jorden inte ha problem. om jag hade ditt hjärta, skulle jag kunna vara mycket mer. det kände man på dig redan när du var liten och det är samma sak nu. rent, klart. som vattnet är här nere. men så här är det faktiskt, du ska inte bli det minsta som jag, du är perfekt som du är. och jag med då kanske. fan jag gråter nästan, jag saknar dig sååå mycket. det är helt sjukt att vi varit borta från varandra så länge. nu är det inte långt kvar. du måste låta mig pussa dina händer det första jag gör när vi ses igen. fett emo det här!!! tusen pussar

  5. Pierre permalink

    Galet Emo, och vi lämnar det där!

  6. Pierre permalink

    och nej, du kommer inte få pussa mina händer, jag ska pussa dina!

  7. Michelin permalink

    Jag gråter ihjäl mig. Jag har de finaste syskonen i hela världen. Puss på er, jag älskar er oändligt mycket allihop. Och tänk, att det var jag som kom först! Jag har upplevt alla era dagar.

  8. Michelin permalink

    Du skriver så sjukt bra. Helt otroligt!

  9. daniel permalink

    micho. vi ses snart!!!!! :)

Kommentera

